‘Er gebeurt bij ons (n)ooit iets!’

Het CBS heeft berekend dat 1 op de 15 mensen te maken krijgt met een ongeval op het werk. Ondanks dit gegeven, denken veel bedrijven dat zij de interne hulpverlening goed geregeld hebben door alleen een groep mensen een basisopleiding BHV te laten volgen. Dat kan lang goed gaan, tot het moment dat er wél iets gebeurt: een brand, een reanimatie van een collega of een ontruiming. En dan dempt men de put.

 ‘Wat kan ons nou gebeuren?!’

Door de bovenstaande vraag zonder een laconieke ondertoon te stellen, gaan bedrijven serieus naar hun risico’s kijken. In iedere BHV opleiding komen de drie kerntaken van de bedrijfshulpverlener ter sprake: blussen, alarmeren/ontruimen en het verlenen van eerste hulp. Maar geen twee organisaties en hun interne noodorganisatie zijn hetzelfde. Het verschil tussen een opgeleide en een goede BHV’er is of hij bekend is met de maatgevende factoren waar hij mee te maken heeft. Werken ze op de 20e etage? Wordt er regelmatig alleen gewerkt, ’s avonds of ’s nachts? Is de kans op een reanimatie groter doordat er relatief veel oudere bezoekers en medewerkers zijn? Ben je een financiële instelling en heeft het baliepersoneel regelmatig te maken met agressie en geweld? Door al deze factoren op te nemen in een maatgevend scenario en die te oefenen op de eigen locatie tijdens een BHV incompany opleiding, kom je erachter of de BHV daadwerkelijk goed geregeld is.

‘Dat loopt allemaal niet zo’n vaart’

Bedrijven stellen het opleiden en opgeleid houden van hun bedrijfshulpverlener steeds vaker en langer uit omdat de afwezigheid van hun medewerkers nu meer impact heeft op het operationele proces. Door de economische crisis zijn flink wat mensen hun baan verloren en de medewerkers die wel mochten blijven, moeten het werk nu doen met minder mensen. Opdrachtgevers leiden nieuw personeel pas op nadat zij minimaal een jaar in dienst zijn of willen een herhalingscursus in een dagdeel van 3 á 4 uur. Hierdoor neemt het aantal BHV’ers op de werkvloer en de kwaliteit van hun kennis en vaardigheden af, terwijl het risico op ongevallen juist toeneemt.

Opleiden, trainen en oefenen

Onlangs kwam een onderzoek van een kantoorartikelenleverancier in het nieuws waaruit bleek dat bijna 50% van de medewerkers nog nooit een ontruimingsoefening had gedaan. Dit is opmerkelijk te noemen aangezien ontruimen de meest voorkomende actie van de BHV is. In omgevingen waar doorgaans niet veel gebeurt en dus ook weinig een beroep op de BHV gedaan wordt, is het op niveau houden van de kennis en vaardigheden van deze interne hulpverleners essentieel. Daarom pleiten wij er voor om een opleidingsdag op de eigen locatie (BHV incompany) te combineren met een ontruimingsoefening. Zo sla je twee vliegen in één klap!