Risicodenken of een paarse krokodil?

Een betere BHV organisatie door risicodenken

De reclame waarin een moeder een formulier moet invullen en de volgende dag bij de afdeling recreatie inleveren om de achtergelaten paarse opblaaskrokodil van haar dochter terug te krijgen, ken je waarschijnlijk wel. Het was een grappige manier om de bureaucratie bij bedrijven en overheid aan de kaak te stellen. De overheid is al sinds de jaren tachtig bezig om de regeldruk te verminderen, onder andere door het woud van regels uit te dunnen. De stap om van norm- naar risicodenken te zetten is op allerlei gebieden genomen, waaronder die van veiligheid, bedrijfscontinuïteit en bedrijfshulpverlening.

Risicodenken om schijnveiligheid te voorkomen

Dit is één van de redenen dat de 2% regel, beter bekend als de 1-BHV’er-op-50-medewerkers, in de arbowet 2007 is vervangen door “de bedrijfshulpverleners (moeten) beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de (in het tweede lid genoemde) taken naar behoren kunnen vervullen”. In de praktijk bleek dat veel bedrijven te veel vasthielden aan deze norm ondanks dat een grootwarenhuis, een ziekenhuis en een kinderdagverblijf drie totaal verschillende organisaties zijn, ieder met eigen risico’s en omstandigheden.

Voldoen is niet voorkomen

Een brand kun je niet voorkomen door te voldoen aan de (minimale) eisen die in wet- en regelgeving zijn opgenomen. De kans hierop kun je wél verkleinen; door verschillende voorzorgsmaatregelen en preventieve voorzieningen te nemen. Naast de bouwkundige en installatietechnische maatregelen, is de factor ‘mens’ van grote invloed op het succes van het beperken van de risico’s. Één van de redenen om te kiezen voor een BHV in company opleiding zodat de BHV’er bekend is met het eigen gebouw: daar waar hij of zij als bedrijfshulpverlener zijn taken dient uit te voeren.

Risicodenken gaat over de ambities

Minder regels geeft enerzijds meer mogelijkheden maar kan anderzijds leiden tot grotere risico’s. Het volledig wegnemen van een risico op een calamiteit is nagenoeg onmogelijk; het moet wel een werkbare situatie blijven voor zowel de ondernemers als werknemer. Hoeveel tijd en geld is een bedrijf bereid om te betalen voor (on)veiligheid? Streef je als bedrijf na om de teller voor het aantal  calamiteiten op nul te houden, of accepteer je een bepaald verlies c.q. risico? Anders gesteld, welke ambities heeft jouw bedrijf als het gaat om veiligheid? Bij risicodenken gaat het over ambities en het maken van keuzes!

‘On paper, accidents should not happen. Unfortunatly, you don’t work on paper’.

Voor meer informatie kunt u mailen naar: customersupport@bhvnederland.nl