Neem jouw Veiligheidsvoornemens serieus!

Ondernemers in ons land zien soms door de bomen van het bos de regels niet meer. Waar moet ik nu wel en waar moet ik niet aan voldoen. 

In 2010 ben ik, Kees Weerheim, begonnen met mijn bedrijf omdat ik van mening was dat het beter kon. Ambitieus en wellicht wat naïef heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de KvK gegaan om aan de wereld te tonen dat…Het echt beter kan. 

Wekelijks bereiken ons berichten over incidenten waar het meestal, en gelukkig maar, net wel goed is gegaan. Toch zijn er dan berichten die mij raken. Niet omdat ik de wijsneus wil uithangen, maar omdat het zoveel beter had kunnen gaan als er meer aandacht was geweest voor preventie of het bezitten van de juiste kennis. 

Ik deel graag twee van die berichten. 

Met Kerst zit een familie in een restaurant, gezellig het ging nog goed. Met de gezondheid van de hoogbejaarde opa ging het al een poosje niet zo goed. Plotseling zakt een tante onderuit en reageert niet op de goedbedoelde tikjes en paniekerige stemmen om haar heen. Niemand doet iets. Terwijl je zou denken dat er vanuit de aanwezige medewerkers iemand moet zijn die weet hoe te handelen. Onder de andere aanwezige gasten blijkt iemand aanwezig die dat wel weet. Deze belt 112 en legt de dame in de stabiele zijligging. De dame wordt later door de ambulance, niet aanspreekbaar, vervoerd naar het ziekenhuis. 

Bericht twee betreft een heel ander bericht.  

Een zorgverlener beschikt over meerdere locaties waar medewerkers uit de buitendienst flexibel kunnen werken zoals gesprekken voeren en administratie bijwerken. Iedere medewerker heeft een sleutel van de deur die toegang geeft tot het gedeelte waar de flexplekken zijn. Van binnenuit is deze deur voorzien van de bekende hendel die de deur met een druk ertegen opent. Een vluchtroute wordt aangegeven met de bekende groene bordjes voor de overige gebruikers van het pand; een sportzaal en naschoolse opvang. Dan valt een oplettende medewerker iets op. De hendel is verdwenen en de deur kan niet meer van binnenuit worden geopend. Vanwege overlast door jeugd heeft de eigenaar besloten om de hendel te verwijderen. De deur werd namelijk wel eens van binnenuit geopend om mensen binnen te laten die er niets te zoeken hadden. Begrijpelijke gedachte natuurlijk, maar onacceptabel! Wat als de nooduitgang nodig was geweest waarvoor deze was bedoeld? 

In beide gevallen raakt mij het verhaal, zoals ik eerder schreef. Het had zoveel beter gekund. Wanneer het restaurant de medewerkers had opgeleid tot bedrijfshulpverlener dan was er vanuit die medewerkers actie ondernomen en was men niet afhankelijk geweest van een toevallig aanwezige gast die wel wist wat de eerste stappen zijn die moeten worden genomen. Wanneer de technische dienst kennis had gehad van brandveiligheid dan zou er nooit een nooduitgang afgesloten worden.  

Inmiddels is de ambitieuze en wellicht naïeve gedachte die ik had overgenomen door BHVNederland. BHVNederland is ervan overtuigd dat het écht beter kan. Dat wij mensen echt kunnen leren levens redden. Niet alleen mensenlevens redden van de dood maar ook mensenlevens redden van ernstige verwondingen of levensbepalende gebeurtenissen die voorkomen hadden kunnen worden. Door kennis en inzicht, het hebben van de juiste materialen en door opleiding en onderhouden daarvan. 

De uitspraken dat het zo’n vaart niet zal lopen, dat een incident altijd bij de buren plaatsvindt of dat ze jou maar aan de kant moeten schuiven als je onderuitgaat? BHVNederland hoopt dat je jezelf nog eens bij het doen van die uitspraak of het hebben van die gedachte recht in de spiegel aankijkt, meen je het echt?  
Veiligheid is net als goede voornemens, het is een keuze om het serieus te nemen of niet! 

Trainingen met erkend certificaat
Kiwa gecertificeerd opleider
Advies op maat
Landelijke dekking
Blijf op de hoogte van BHVNederland!
Ontvang regelmatig onze nieuwsbrief met actualiteiten
BHVNederland
Braillelaan 9 – 5e etage
2289 CL Rijswijk
Bel 085 201 47 33
Voor alle vragen over cursussen, aanvragen informatie of offertes