Het belang van de BHV

Jaarlijks zijn er in Nederland zo een 6.000 slachtoffers van bedrijfsongevallen. Niet alleen is het daarom fijn om te kunnen handelen in geval van een calamiteit of incident, het is ook nog eens verplicht. Ieder bedrijf in Nederland moet namelijk voldoen aan de Arbowetgeving. Om dit te doen moet ieder bedrijf onder andere de bedrijfshulpverlening (BHV) in orde hebben.

Handel voordat de hulpdiensten ter plekke zijn

De kans op een incident of calamiteit is altijd en overal aanwezig. Wanneer dit gebeurt is de tijd tot er gehandeld wordt een van de belangrijkste factoren om erger te voorkomen en schade te beperken. Hulpdiensten hebben helaas tijd nodig om ter plekke te komen. Met een goed georganiseerde BHV hoeft u niet met de handen in de haren te wachten op de hulpdiensten maar kunnen de eerste stappen gezet worden.

Een paar voorbeelden

Een medewerker valt van de trap, een collega krijgt een hartstilstand of er breekt brand uit in het pand. De BHV is in deze situaties de voorpost die gelijk op dergelijke situaties kan inspelen. Zo kan de BHV’er een duidelijke melding maken naar de hulpdiensten, een ontruiming rustig en efficiënt laten verlopen of beginnen met reanimeren totdat de hulpdiensten ter plekke zijn. De kerntaak van de BHV’er is dan ook schade beperken en erger voorkomen in geval van een calamiteit.

Hoe maakt de BHV’er het verschil?

De BHV’er heeft anders leren denken. Zo heeft een BHV’er preventief leren denken. Compartimentering, brandveiligheid, vluchtroutes zijn allemaal zaken die een BHV’er leert herkennen. Ieder bedrijf en iedere werknemer in Nederland zou BHV dan ook als een lust moeten zien. De BHV’er die ‘zeurt’ om de stapel printpapier die de deur openhoudt is immers de held wanneer rook zich niet kan verspreiden tijdens een brand.

BHV, vanzelfsprekend

Eigenlijk zou wetgeving met betrekking tot bedrijfshulpverlening niet nodig moeten zijn als je ervan uit gaat dat iedereen het belang van bedrijfshulpverlening inziet. Helaas zijn er toch nog veel bedrijven die BHV als een noodzakelijk kwaad of een last zien. Best bijzonder als je erbij stilstaat dat er jaarlijks in Nederland tussen de 7.000 en 8.000 reanimaties buiten het ziekenhuis zijn en in 2017 alleen al meer dan 115.000 meldingen van brand zijn binnengekomen bij de meldkamer. Juist in deze gevallen maakt een goed georganiseerde BHV hét verschil en kan schade worden beperkt en erger worden voorkomen.